Kādas jaudas dzinēju izvēlēties?


Atbilstoša dzinēja tilpuma izvēle jūsu automobilim, neatkarīgi vai tas ir jauns vai lietots auto, var būtiski ietekmēt tā darbību, braukšanas prieku un vispārējo apmierinātību ar to. Viena no būtiskākajām lietām, kas jāņem vērā, iegādājoties automobili, ir motora darba tilpums. Tas ir tāpēc, ka motora darba tilpums tieši ietekmē automobiļa jaudu, veiktspēju, degvielas patēriņa efektivitāti un pielāgošanās spēju dažādām braukšanas situācijām. Zinot saikni starp dzinēja tilpumu un tādām īpašībām kā ātru paātrināšanos, efektīvu degvielas patēriņu un spēju vilkt lielus smagumus, jūs varēsiet pieņemt pamatotu lēmumu, izvēloties transportlīdzekli. 


Dzinēja tilpums, kas izteikts litros vai kubikcentimetros (cm3), ir visu dzinēja cilindru kopējais tilpums. Lielāks dzinēja darba tilpums bieži norāda, ka dzinējam ir lielāki vai vairāk cilindri, kas ļauj dzinējam sadegšanas laikā sadedzināt vairāk degvielas un gaisa. Tādējādi tiek radīta lielāka jauda un griezes moments. Tomēr lielāki dzinēji var nozīmēt arī lielāku degvielas patēriņu un, iespējams, lielākus uzturēšanas izdevumus. Turpretī mazāki dzinēji parasti ir mazāk jaudīgi, bet arī ekonomiskāki, jo tiem ir mazāks cilindru skaits vai mazāks darba tilpums. Sarežģītākais ir saprast, cik liela jauda un efektivitāte ir pietiekama jūsu konkrētajām vajadzībām. 


Lai noteiktu jums ideālo dzinēja tilpumu primāri nepieciešams ņemt vērā savu braukšanas stilu un apkārtējo vidi. Piemēram, mazāks dzinējs var būt piemērotāks, ja pārsvarā braucat pilsētās, kur bieži vien ir ātruma ierobežojumi un intensīva satiksme. Mazāki dzinēji, kuru darba tilpums parasti ir no 1,0 līdz 1,6 litriem, ir vispiemērotākie braukšanai pilsētā, jo tie ir viegli, ekonomiski un manevrējami. Šādi dzinēji parasti ir kompaktajiem automobiļiem, subkompaktajiem automobiļiem un ekonomiskajiem sedaniem - automobiļiem, kas paredzēti īsiem braucieniem, kuros ir bieža apstāšanās un kustības uzsākšana.


Mazāka dzinēja izmantošana braukšanai pilsētā sniedz divas priekšrocības. Mazāki dzinēji bieži vien patērē mazāk degvielas, tāpēc jūs vispirms ietaupīsiet naudu par degvielu, jo īpaši, ja jūsu automobilis pastāvīgi apstājas un uzsāk kustību. Turbokompresors ir ierasta moderno automobiļu ar mazākiem dzinējiem iezīme; tas palielina jaudu, ievērojami nepalielinot degvielas patēriņu. Mazāki dzinēji arī rada mazāk siltuma un mazāk noslogo automobiļa detaļas, kas var pagarināt automobiļa kalpošanas ilgumu un samazināt nepieciešamību pēc dārgas tehniskās apkopes.


Taču, ja dodaties ilgākos ceļojumos vai bieži pārvietojaties pa lielceļiem, iespējams, ir vērts padomāt par mazliet lielāku dzinēju. Transportlīdzekļi ar 1,8 līdz 2,5 litru dzinējiem bieži vien nodrošina pienācīgu veiktspējas un degvielas ekonomijas kombināciju. Šiem vidējas jaudas dzinējiem parasti ir ekonomisks degvielas patēriņš, taču pietiekama jauda priekš ātras paātrināšanās un ērtas braukšanas pa šoseju. Tāpēc tie ir ideāli piemēroti autovadītājiem, kuri bieži pārvadā pasažierus vai nelielu kravu daudzumu, vai pārmaiņus brauc pa pilsētām un lielceļiem. 


Ja plānojat vilkt vai braukt pa stāviem vai kalnainiem apvidiem, jums var būt nepieciešams lielāks dzinējs - parasti tas ir lielāks par 2,5 litriem. Lielāki dzinēji nodrošina lielāku griezes momentu un zirgspēku, kas nepieciešami lielu objektu vilkšanai vai kāpšanai stāvos kalnos. Tā kā šie transportlīdzekļi ir konstruēti, lai izturētu lielāku svaru un sarežģītākus braukšanas apstākļus, tādiem transportlīdzekļiem kā universāļi, SUV un dažiem lielākiem automobiļiem bieži vien ir 3,0 litru vai lielāki dzinēji. Šādiem dzinējiem ir jauda, kas nepieciešama tādiem darbiem kā laivu vai piekabju vilkšana. Turklāt lielāks dzinējs ar lielāku jaudu nodrošinās jums vēlamo paātrinājumu un maksimālo ātrumu, ja dodat priekšroku veiktspējai un vēlaties sportisku automobili.


Lielāku dzinēju gadījumā ir jāņem vērā kompromiss. Acīmredzamākais trūkums ir patērētās degvielas daudzums. Lielāki dzinēji patērē vairāk degvielas, lai radītu tādu pašu jaudu, kas var ievērojami samazināt jūsu nobraukumu uz litru, jo īpaši apstāšanās un kustības uzsākšanas laikā, vai braucot pilsētās. Ja jums ir svarīga degvielas ekonomija, ir svarīgi atcerēties, ka lielāki dzinēji var izmaksāt dārgāk, jo īpaši ņemot vērā pašreizējo degvielas cenu pieauguma tendenci. Turklāt, tā kā lielāki dzinēji parasti ir ar lielāku veiktspēju, to nomaiņa vai remonts negadījuma gadījumā var izmaksāt dārgāk, lielāki dzinēji var radīt augstākas apdrošināšanas likmes.


Pēdējos gados tehnoloģiju attīstība ir apgrūtinājusi dzinēja jaudas un izmēra nošķiršanu. Izmantojot hibrīddzinējus, kompresoru un turbokompresoru tehnoloģijas, mazāki dzinēji tagad var nodrošināt jaudu, kas ir līdzvērtīga vai pat lielāka nekā lielākiem dzinējiem. Piemēram, 1,5 litru turbokompresora dzinējs var nodrošināt lielāku jaudu un griezes momentu, vienlaikus patērējot mazāk degvielas nekā 2,0 litru dzinejs ar standarta kompresoru. Tas nozīmē, ka tagad varat iegūt labāko no abām pasaulēm - spēcīgu dzinēju un kompaktu, ekonomisku dzinēju -, nevis izvēlēties starp abiem. 


Mūsdienās daudzi autoražotāji piedāvā mazākus, ar turbokompresoru uzstādītus dzinējus dažādos automobiļu modeļos, sākot no lielākiem SUV līdz maziem sedaniem. Šie dzinēji nodrošina pietiekamu jaudu ikdienas braukšanas vajadzībām, vienlaikus tie ir arī efektīvākas konstrukcijas. Izvēloties automobili ar turbokompresora dzinēju, tas varētu būt labākais risinājums, ja jūs uztrauc, kā atrast pareizo kombināciju starp jaudu un efektivitāti. 


Izvēloties dzinēja tilpumu, papildus jaudai un degvielas patēriņa efektivitātei ir svarīgi ņemt vērā arī iecerētā automobiļa kalpošanas ilgumu. Tipiskos braukšanas apstākļos mazāki dzinēji nolietojas pakāpeniskāk un parasti ir mazāk noslogoti. Mazāks dzinējs laika gaitā var izrādīties uzticamāks, ja meklējat transportlīdzekli, kuru vēlaties saglabāt ilgāku laiku un vēlaties ietaupīt remonta un apkopes izdevumus. Ņemot vērā iepriekš minēto, arī lielākiem dzinējiem var būt ilgs kalpošanas laiks, ja tie tiek pareizi uzturēti, jo īpaši, ja tie nāk no ražotājiem, kas ir pazīstami ar izturīgu un ilgmūžīgu automobiļu izgatavošanu.


Izvēloties dzinēja izmēru, būtisks apsvērums ir arī braukšanas stils un personīgās vēlmes. Lielāks dzinējs ar lielāku jaudu nodrošinās uzmundrinošāku, uz veiktspēju orientētu braukšanas pieredzi. Lielāki dzinēji bieži ir sastopami sporta automobiļos un augstas veiktspējas sedanos, nodrošinot aizraujošu paātrinājumu un atsaucīgu vadāmību. Daudzi autovadītāji uzskata, ka spēcīga dzinēja skaņa un sajūta ir būtiski braukšanas pieredzes elementi, un daudzi ir gatavi atteikties no degvielas ekonomijas apmaiņā pret sajūsmu, ko sniedz braukšana pie stūres šādam auto.


No otras puses, ja jūs vairāk novērtējat efektivitāti, komfortu un laidenu braukšanu, nevis lielu jaudu, iespējams, ka jūsu braukšanas vēlmēm vairāk atbildīs mazāks dzinējs. Uzsvars tiek likts uz trokšņu un vibrāciju samazināšanu, tāpēc daudzu mūsdienu kompakto un vidēja izmēra automobiļu dzinēji ar mazāku darba tilpumu ir veidoti tā, lai nodrošinātu mierīgu un komfortablu braukšanu. Šajos automobiļos bieži tiek izmantotas modernākās transmisijas, piemēram, bezpārtraukuma pārnesumkārbas (CVT), kas maksimāli samazina degvielas patēriņu un nodrošina komfortablu braukšanu.


Pārdošanas vērtība ir pēdējais aspekts, kas jāņem vērā, izvēloties dzinēja tilpumu. Lielāku dzinēju automobiļiem ir tendence labāk saglabāt savu vērtību noteiktos tirgos, jo īpaši vietās, kur populāri ir apvidus auto. Savukārt mazāki dzinēji un ekonomiski automobiļi var būt pieprasītāki, un tiem var būt lielāka tālākpārdošanas vērtība pilsētās vai blīvi apdzīvotos rajonos. Izvēloties dzinēja tipu savam automobilim, ir būtiski ņemt vērā vietējo tirgu, kā arī potenciālo pircēju vēlmes, jo tas var ietekmēt to, cik ātri jūs varēsiet to pārdot, kad pienāks laiks.


Nobeigumā jāsecina, ka jūsu unikālās prasības, braukšanas vēlmes un prioritātes spēlēs nozīmīgu lomu, nosakot ideālo dzinēju jūsu transportlīdzeklim. Ja jūsu prioritāte ir degvielas ekonomija un zemas ekspluatācijas izmaksas un, galvenokārt braucat pilsētās, labākais risinājums var būt mazāks motors. Lielāks dzinējs var būt nepieciešams, lai apmierinātu to klientu prasības, kuri brauc lielākus attālumus pa šoseju, velk lielākus priekšmetus vai vienkārši meklē jaudīgāku braukšanas pieredzi. Taču, pateicoties tehnoloģiju attīstībai, autovadītāji, kuri vēlas labāko no abām pasaulēm, tagad var atklāt kompaktus dzinējus, kas apvieno izcilu jaudu un degvielas ekonomiju.