Viena no svarīgākajām automašīnas detaļām ir vējstikls, kas ir ļoti svarīgs jūsu drošībai braukšanas laikā. Tas pasargā automobili no laikapstākļiem, uztur transportlīdzekļa strukturālo integritāti un garantē labu redzamību braukšanas laikā. Tomēr, tāpat kā jebkura cita automašīnas detaļa, tā ir pakļauta bojājumiem, jo īpaši plaisām.
Pirms iedziļināties, kad ir piemērots laiks nomainīt saplaisājušu vējstiklu, ir būtiski saprast, kāda nozīme ir funkcionējošam vējstiklam. Laminētais aizsargstikls, ko izmanto mūsdienu vējstiklu izgatavošanā, ir paredzēts, lai samazinātu bojājumus un sapdrupšanu avārijas gadījumā. Tas sastāv no diviem stikla slāņiem, kas savienoti ar plastmasas slāni, kas saglabā stiklu neskartu pat tā saplīšanas gadījumā. Šāda konstrukcija nodrošina, ka sadursmes gadījumā stikls nesadalās asos gabalos.
Turklāt vējstikls stiprina automašīnas konstrukciju kopumā. Tas var veidot līdz pat 30% no dažu automobiļu konstrukcijas integritātes. Tāpēc bojāts vējstikls var vājināt automašīnas konstrukciju un palielināt tās neaizsargātību avārijas gadījumā. Turklāt daudzos mūsdienu automobiļos ir modernas autovadītāja palīgsistēmas, kas balstās uz sensoriem, kuri izvietoti uz vējstikla vai tā tuvumā, piemēram, automātiskās avārijas bremzēšanas un joslu maiņas brīdinājuma sistēmas. Jebkurš vējstikla bojājums var traucēt šo sistēmu darbību un radīt problēmas.
Katra plaisa nav vienāda. Vējstikla nomaiņa vai remonts lielā mērā ir atkarīgs no plaisas lieluma, atrašanās vietas un veida. Pieņemt pamatotu lēmumu var palīdzēt izpratne par šiem mainīgajiem lielumiem. Plaisas lielums: plaisas lielums ir viens no pamanāmākajiem simptomiem. Parasti mazākas nelielas šķembas vai plaisas var salabot, neprasot pilnīgu nomaiņu. Vējstikla nomaiņa parasti tiek ieteikta, ja plaisa ir garāka par pāris centimetriem. Lielākām plaisām laika gaitā ir lielāka tendence palielināties, un galu galā tās var izraisīt vējstikla pilnīgu sabojāšanos bez brīdinājuma.
Plaisas atrašanās vieta: tas, vai vējstiklu var salabot, vai tas ir jānomaina, galvenokārt ir atkarīgs no tā, kur atrodas plaisa. Īpaši bīstamas ir tās plaisas, kas atrodas tieši autovadītāja redzamības zonā. Pat neliels remonts šajā vietā var radīt kļūdas, kas pasliktina redzamību un palielina negadījuma iespējamību. Turklāt plaisas vējstikla malu tuvumā ir jāuztver nopietni, jo tās var apdraudēt kopējo stikla strukturālo integritāti. Šādās situācijās visdrošākais risinājums ir nomainīt vējstiklu. Plaisas veids: svarīgs ir arī šķembas vai plaisas veids. Ja to atklāj pietiekami agri, vienkāršu šķembu, piemēram, “bullseye” vai zvaigznes veida plaisu, var būt iespējams salabot. Savukārt plaisas, kas ir ar “zirnekļa tīkliem” vai sniedzas ārpus trieciena vietas, nevajadzētu labot. Labāk nomainīt visu vējstiklu. Spiediena plaisas, kas var rasties bez tiešas sadursmes, bieži rodas temperatūras svārstību vai konstrukcijas defektu dēļ, un parasti ir nepieciešama pilnīga vējstikla nomaiņa.
Nelielas plaisas daži autovadītāji var viegli nepamanīt, jo īpaši, ja šķiet, ka tās neietekmē braukšanas spējas. Tomēr tā var būt riskanta kļūda. Laika gaitā plaisas var izplatīties mitruma, transportlīdzekļa vibrāciju un temperatūras izmaiņu iedarbības rezultātā. Nelielas plaisas var ātri izaugt par lielām plaisām, kas apdraud vējstikla integritāti. Ja vējstikls ir bojāts, tas ir vairāk pakļauts jauniem bojājumiem, ja rodas smagi apstākļi, piemēram, avārijas gadījumā vai tad, ja tam trāpa kāds liels priekšmets. Šādās situācijās sekas var būt katastrofālas, izraisot nopietnas traumas vai pat nāves gadījumus.
Lai noteiktu, vai nomainīt vai labot ieplīsušu vējstiklu, ir ļoti svarīgi meklēt profesionālu padomu. Profesionālis spēs novērtēt nodarīto kaitējumu un ieteikt labāko rīcību. Var pietikt ar nelielas plaisas labošanu, kas nav izšķirošā vietā. Lai atjaunotu vējstikla viengabalainību, profesionāls remonts ietver unikālas sveķu injekcijas ievadīšanu plaisā, kas pēc tam tiek noslēgta un pulēta. Šī ir ātra un ekonomiska metode, kas var novērst plaisas padziļināšanos. Tomēr, ja plaisa ir liela, tuvu malai vai tieši autovadītāja redzeslokā, drošāks risinājums ir vējstikla nomaiņa. Lai nomainītu vējstiklu, saplaisājušais stikls ir jānoņem un jāuzstāda jauns, kas atbilst drošības noteikumiem. Lai gan šī procedūra izmaksā dārgāk nekā remonts, tā ir būtiska, lai jūsu automašīna būtu droša.
Bojājuma pakāpe, automašīnas marka un modelis, kā arī tas, vai jūsu apdrošināšana sedz vējstikla remontu, ir daži no mainīgajiem lielumiem, kas var ietekmēt vējstikla nomaiņas vai remonta izmaksas. Vējstikla bojājumus bieži sedz apdrošināšanas polises, taču ir ļoti svarīgi iepazīties ar noteikumiem un nosacījumiem. Noteiktās situācijās apdrošinātājs apmaksās atlikušo summu, un jums vienkārši būs jāsamaksā pašrisks. Lai garantētu savu drošību braukšanas laikā, ir vērts atļauties veikt vējstikla remontu, pat ja par to jāmaksā no savas kabatas.
Lai gan nav iespējams pilnībā izvairīties no vējstikla bojājumiem, pastāv piesardzības pasākumi, ko varat veikt, lai samazinātu to iespējamību. Lielās kravas automašīnas var izmētāt akmeņus un citus materiālus, kas var radīt šķembas vai plaisas, tāpēc centieties tām pārāk cieši nesekot. Turklāt ņemiet vērā pēkšņas un krasas temperatūras svārstības. Piemēram, izvairieties no karsta ūdens lietošanas vējstikla atkausēšanai vēsā rītā, jo tas var radīt plaisas no straujām temperatūras izmaiņām. Uzmanieties, ja vējstikls ir bojāts, un ātri rīkojieties, lai to novērstu, lai izvairītos no nopietnākām problēmām, kas var apdraudēt jūsu drošību.
Vējstikla plaisas nedrīkst uztvert vieglprātīgi. Neatkarīgi no plaisas vai šķembas lieluma tas ir jānostiprina nekavējoties. Jūs varat izlemt, vai nomainīt vai labot vējstiklu, apzinoties elementus, kas ietekmē to, cik nopietns ir bojājums, piemēram, plaisas lielumu, atrašanās vietu un veidu. Nekad neaizmirstiet, ka jūsu un jūsu pasažieru drošībai vienmēr ir jābūt pirmajā vietā. Pārliecināties, ka jūsu vējstikls ir labā stāvoklī, ir svarīga automobiļa apkopes daļa, uz kuru nevajadzētu taupīt.